marți, 7 februarie 2012


 Psihologia - universul societăţii



“Ştiință cu trecut îndepărtat, dar cu istorie scurtă” - în aceşti termeni a fost caracterizată ştiinţa psihologiei la început veacului XX de către Ebbinghaus. De atunci se poate considera că interesul cunoştinţelor despre viaţa sufletească, despre cea spirituală şi comportament au intrat propriz-zis pe altarul ştiinţific al cunoaşterii. O cunoștere ce îmbogățește existența umană în vălmășeala timpurilor.
Pentru prima dată am făcut cunoștință cu aceasta minunată știință  la vîrsta de 16 ani: mă văd in cabinetul 13 al Colegiului Pedagogic ,,Alexei Mateevici”, în prima bancă din rîndul de mijloc, așteptam cu nerăbdare să intre profesoara de psihologie, Doamna Revenco Cornelia, o doamnă elegantă. M-a frapat! Privirea ei reflecta o undă specifică de intelegență rafinată. Obiectul predat de dumneaei a devenit în scurt timp favorit, ardeam de nerabdare să aflu ceva nou, ce-mi trezea interesul față de dezvoltarea personalității. Să aflu că este o știință care poate să-mi răspundă la multe întrebări, și cea mai principală: Ce se află în creierul uman, cum funcţionează Omul?
Am îndrăgit acestă știință și începînd să citesc tot mai multă literatură la temă, am observat că sunt mai multe ramuri, și că fiecare din ele își are o explicație pentru dăinuire. Psihologia vîrstelor mi-a atras atenția în mod deosebit, misterul superficial al ființei umane a fost dezvăluit în cel mai scurt timp, după lecturarea, analiza și conștientizarea informației ce aducea roade pozitive, acele răspunsuri mult cautate în neștire.
Cu timpul am început sa realizez în practică cele citite, să lucrez cu copii, sa-i studiez, să le ajut să se pregătescă de școală, să fie mai puțin stresați de mediul înconjurător, să le permit să fie copii, să se simtă liberi și să le ajut să fie înțeleși de părinți, care nu realizau frumosul realității copiilor săi. Copii ce se aflau în situații dificile și părinți care prea s-au inhibat din cauza maturității, prea erau ocupați să observe că au un adevărat cadou al vieții, copilul lor deosebit, nu numai decît copii cu deficultăți ca sindromul autismului, care la fel au un mister particular care așteaptă să fie descoperit și valorificat de către o societate deseori decepționantă. Atunci cînd văd rezultatele muncii mele cu fiecare familie în parte, îmi înflorește sufletul și mă face să înțeleg că psihologia în directă tangență cu arta, oferă rezultate nemaipomenit de convingătoare, că ființa umană funcționează în armonie cu natura și propriul organism. Sunt inventate o mulțime de idei geniale de oameni geniali care-și reflectă veridicitatea in școlile existente astăzi, ca: Școala Montessori, Școala Pestalozzi, Școala lui Șetinin, etc. Toate au la bază uluitoarea știință a psihologiei, care ajută la sistematizarea și organizarea vieții umane într-un sistem numit societate, integrîndu-l în Univers.
Aș putea sa scriu multe laude și dovezi ce ar superioriza psihologia, dar nu va fi îndeajuns ca să accentuez meritele savanților ce au jertfit multe pentru a-i reda viață și un aer liber de existență, motive pentru care aceasta a devenit vitală în viața de zi cu zi a fiecarui dintre noi, oameni ce ne căutăm rădăcinile funcționalității.

Valentina Zeleniuc
Masterandă, USM, facultatea ,,Istorie şi filosofie”
Menţiune la concursul de eseuri "Eu şi Psihologia", abordare creativă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu